1. Visie duurzaam reizen naar evenementen en recreatiegebieden
1. Visie duurzaam reizen
TOOLBOX.
1. Visie duurzaam reizen
Het is nu al druk op de Noord-Hollandse wegen en tot 2030 worden 184.000 woningen bijgebouwd. Als we ons reisgedrag niet veranderen betekent dat 40% meer verkeer, met niet alleen meer files tot gevolg, ook de CO₂-uitstoot neemt verder toe. Om ander reisgedrag te stimuleren is een evenement een mooie aangelegenheid om bezoekers bewuster te laten reizen. Over het algemeen oriënteren de bezoekers zich vooraf op hoe ze gaan reizen. Het gaat namelijk niet om een reguliere reis zoals naar werk of school en is daardoor een mooie kans om bezoekers eens kennis te laten maken met andere vervoerswijzen. Wanneer dit bevalt is de bezoeker wellicht geneigd vaker voor dit alternatief te kiezen, bij evenementen of zelfs bij reguliere reizen.
Wanneer?
Ieder evenement (klein of groot) biedt kansen bezoekers te verleiden te kiezen voor duurzame reisalternatieven en daarmee de bereikbaarheid en leefbaarheid bij evenementen te verbeteren.
Waarom?
Inzetten op duurzaam reizen bij evenementen draagt bij aan:
- Bereikbaarheid van evenementen verbeteren Door bezoekers te stimuleren om van diverse vervoersmiddelen gebruik te maken kan de beschikbare capaciteit van verschillende modaliteiten beter benut worden. Dat helpt bij het afvlakken van de piekbelasting. Hierdoor verbetert de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid en heeft de bezoeker naar verwachting een positievere ervaring van de reis naar het evenement. Ook zorgt betere bereikbaarheid ervoor dat de leefbaarheid voor de omgeving verbetert als de capaciteit van verschillende modaliteiten beter benut wordt. Daardoor bestaat er minder kans op sluipverkeer, lange files, parkeerdruk in omliggende wijken etc.
- CO₂ reductie Uit onderzoek is gebleken dat de CO₂-footprint van evenementen voor 60-80% wordt bepaald door het bezoekersverkeer. Om evenementen duurzaam te maken is dat dus de grootste knop om aan te draaien. Waar tot op heden veel wordt ingezoomd op verduurzaming van de evenementenlocatie op het gebied van afval, water, stroomverbruik en eten en drinken is mobiliteit vaak nog een ondergeschoven kindje. De oorzaak is onduidelijk, maar logischerwijs kan het worden verklaard doordat mobiliteit over het algemeen een bijkomstigheid is (de bezoeker moet nu eenmaal reizen naar de evenementen- of recreatielocatie). Daarbij is mobiliteit vaak een dienst die wordt ingekocht en daardoor verder van de organisator af staat.
Hoe?
Deze Toolbox geeft inspiratie! Het bevat praktische tips en diverse praktijkvoorbeelden en biedt ruimte om uitdagingen, valkuilen en successen met elkaar te delen. Het zit daarmee boordevol handvatten om zelf aan de slag te gaan met de mobiliteitsvraagstukken binnen uw eigen organisatie en geeft inzicht om uw persoonlijke stappenplan vorm te geven. De Toolbox is bedoeld om gemeenten te inspireren en activeren, maar natuurlijk kunnen evenementenorganisatoren ook inspiratie halen uit de Toolbox.