2. Basis (reis)informatie
2. Basis (reis)informatie
TOOLBOX.

Basis (reis)informatie
Bij projecten en (weg)werkzaamheden is de informatievoorziening naar de omgeving, de stakeholders en weggebruikers belangrijk. Je kunt niet iedereen met doelgroepgerichte informatie bereiken. Door de basis reisinformatie op orde te hebben zorg je ervoor dat mensen die zelf op zoek gaan naar informatie altijd juist en volledig geïnformeerd zijn. De meest slimme oplossingen worden hier genoemd. Je kunt denken aan een social media campagne om gericht de kernboodschap te verspreiden of aan het tonen van live beelden van de hinder- of projectlocatie. De weggebruiker kan dan zelf beoordelen aan de hand van de camerabeelden of het verstandig is om nu te gaan rijden of dat het vanwege de drukte beter is om de reis uit te stellen. Of denk aan actueel kaartmateriaal als basis.
Wanneer?
De ‘basisinformatie op orde’ zet je zowel voorafgaand als tijdens de werkzaamheden in. Zo zorg je ervoor dat de gedurende de hele looptijd van het project de informatie op orde is. Dit draagt bij aan het tijdig, volledig en adequaat informeren van de omgeving en weggebruikers.
Waarom?
De juiste informatie op de plek waar je het verwacht zorgt ervoor dat weggebruikers goed voorbereid op reis gaan. Zo worden zij minder verrast door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden en de hinder die dit eventueel met zich meebrengt. En dat draagt niet alleen bij aan meer begrip voor het werk van de provincie. Het helpt ook bij het maken van andere keuzes, zoals op een ander tijdstip reizen (bij drukte/file) of kiezen voor een ander vervoersmiddel (openbaar vervoer of fiets in plaats van de auto).
Hoe?
Slimme maatregelen die je kunt inzetten op de basisinformatie op orde te krijgen zijn: