3. Doelgroepgerichte (reis)informatie
3. Doelgroepgerichte (reis)informatie
TOOLBOX.

Doelgroepgerichte (reis)informatie
Communicatie is bij de uitvoering van projecten van groot belang. Het kan bijdragen aan het creëren van begrip voor de werkzaamheden en er zo voor zorgen dat de doelstellingen van het project (ongehinderd) nagestreefd kunnen worden. Doelgroepgerichte (reis)informatie staat hierbij centraal. Als je als weggebruiker een stimulans krijgt die echt relevant voor je is, zul je sneller tot actie overgaan. Zo is het kansrijker iemand te benaderen met een boodschap als 'de weg is dicht, pak de fiets’ als diegene 6 km van het werk afwoont dan iemand die 30 km moet rijden naar het werk. Het gaat om het versturen van de juiste informatie naar de juiste doelgroep. Je kunt denken aan informatie over: • Afsluitingen • Werkzaamheden • Gewijzigde verkeerssituaties
Wanneer?
Doelgroepgerichte informatie zet je in vlak voor - of tijdens de uitvoering van de werkzaamheden.
Waarom?
Weggebruikers voorzien van actuele en persoonlijke reisinformatie zorgt dat mensen weten wat ze kunnen verwachten en wat voor hen persoonlijk de slimste reiskeuze is. Dat zorgt ervoor dat mensen bewuster omgaan met hun reis: van tevoren checken en op basis hiervan eventueel de reis uitstellen in plaats van gedachteloos de auto instappen op elk willekeurig moment. Om doelgroepgerichte informatie te kunnen sturen, is het belangrijk je doelgroep te kennen. Bijvoorbeeld door met een herkomst-bestemmingsanalyse in beeld te brengen waar mensen vandaan komen of naartoe gaan. Zo kun je specifieke gebieden of type vervoer hele specifieke boodschappen sturen.
Hoe?
Doelgroepgerichte (reis)informatie kun je inzetten door: