3. Modal split
3. Modal split
TOOLBOX.
3. Modal split
De modal split gaat over de verdeling van personen (verplaatsingen) over de vervoerswijzen oftewel modaliteiten: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobility as a Service (MaaS), Personenauto’s. Hoeveel personen komen met de auto, fiets, OV etc.? Om dit inzichtelijk te maken wordt over het algemeen een cirkeldiagram gebruikt welke in zijn geheel 100% vormt.
Bij een evenement of recreatielocatie is het doel van de reis bekend: het bereiken van die locatie. Zodra bekend is waar de bezoeker vandaan komt, kan de focus worden gelegd op hoe de bezoeker van A naar B kan reizen. Het is belangrijk om te kijken naar de capaciteit van de verschillende vervoersopties en reizigers zoveel mogelijk te spreiden. Naast deze ‘harde’ gegevens is het goed om ook de zachte kant en daarmee de mogelijkheid en bereidheid om andere vervoerwijzen te gebruiken niet uit het oog te verliezen. Niet iedereen heeft de behoefte, motivatie of mogelijkheid om een bepaalde modaliteit te kiezen. De modal split is breed in te zetten en kan de opmaat zijn naar een duurzamer mobiliteitsaanbod.
Wanneer?
Het opstellen van de modal split (verdeling) is een doorlopend proces in de voorbereiding van het mobiliteitsplan. Het kan direct bij de voorbereidingen van het evenement starten. Belangrijk is om van het ideaalbeeld via gewenste situatie naar meest realistisch scenario te werken. Het is de verantwoordelijkheid van een evenementenorganisator hier mee aan de slag te gaan. Gemeenten kunnen vooraf en gaandeweg het proces sturen op het uitvoeren van een modal split analyse en aanpak voor duurzaam reizen.
Waarom?
In de modal split wordt de verdeling van het aantal bezoekers over de verschillende modaliteiten (Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobility as a Service (MaaS), Personenauto’s) weergegeven. Het cirkeldiagram geeft overzicht in de verplaatsingen van en naar de evenementen- / recreatielocaties. Door de modal split grafisch weer te geven wordt duidelijk hoe de verhouding is tussen de verschillende modaliteiten. Hou daarbij in het oog dat spreiding over modaliteiten belangrijk is voor een soepele doorstroming. Op basis van de modal split kunnen ook de capaciteit van alle benodigde additionele (externe) terreinen en inrichtingen voor fietsenstallingen, parkeerterreinen en degelijke worden bepaald voor de verschillende vervoerswijzen.
Hoe?
De meest wenselijke modal split, met de ideale verdeling waarop bezoekers reizen, kun je af zetten tegen het meest realistische scenario. Het ideaalbeeld wordt verder aangescherpt door kritisch te kijken naar datgeen wat haalbaar is. Aan de hand van bijvoorbeeld de kaartverkoop, nieuwe technologische ontwikkelingen of juist door te kijken naar hoe bezoekers in het verleden naar het evenement reisden. Het verschil maakt inzichtelijk waar kansen liggen om anders reizen te stimuleren en optimalisatie binnen het vervoersaanbod mogelijk is.