4. Gedragsverandering
4. Gedragsverandering
TOOLBOX.
4. Gedragsverandering
Hoe goed het beleid, de visie en de doelstellingen zijn, het draait uiteindelijk allemaal om een gedragsverandering bij de bezoeker van het evenement of het recreatiegebied. Het is de kunst om deze gedragsverandering met elkaar teweeg te brengen. Hierbij kan onbereikbaarheid juist helpen om duurzaam reizen naar evenementen te vergroten. Het is daarbij van groot belang dat er concurrerende alternatieven ontstaan voor de auto. Met concurrerende alternatieven wordt bedoeld dat de gewenste (duurzame) modaliteit in prijs, product en plaats minimaal gelijkwaardig is of zelfs beter dan de auto. Het alternatief moet bijvoorbeeld goedkoper, sneller of dichterbij zijn.
Wanneer?
Gedragsverandering zit in het gehele proces. Het is een stap die vanaf dag 1 moet worden ingezet en waar de tijd voor genomen moet worden. Benut het gehele proces van initiatieffase tot vergunningsaanvraag om wijzigingen stapsgewijs door te voeren. Gedrag is over het algemeen gemakkelijker te veranderen wanneer men ontspannen is. Het is wenselijk dat men de tijd heeft om nieuwe alternatieven te ontdekken.
Waarom?
De mens is geneigd om te kiezen voor een kant-en-klare oplossing. Het is dan ook van belang om de reis van A tot Z uit te denken en weerstand weg te nemen door ‘gedoe’ zo veel mogelijk uit te bannen. Denk hierbij aan het comfort van een (gegarandeerde) zitplaats in een luxe touringcar, een dienstregeling welke gemakkelijk te onthouden is of het beperken van het aantal overstappen.
Door, op het eerste oog, rigoureuze keuzes te maken ontstaat er een nieuw pallet aan mogelijkheden en kansen die bij kunnen dragen aan de gedragsverandering van bezoekers van evenementen en recreatiegebieden. In het geheel van het bereiken van de gedragsverandering is het goed om in de gaten te houden dat ‘alles’ moet kloppen en op elkaar moet aansluiten.
Hoe?
Zowel de organisator of eigenaar van een evenementen-/ recreatielocatie, als de bezoekers kunnen met kleine, eenvoudige stappen gestimuleerd worden om duurzamer te reizen. Om iemand op andere gedachten te brengen, is communicatie nodig aangevuld met reële alternatieven voor reizigers en/of beperking van routes- of modaliteiten die minder wenselijk zijn. Mensen zijn gewend om op een bepaalde manier te reizen en zullen bewust gemaakt moeten worden van de ‘nieuwe’ alternatieve reisopties. Door bij communicatie te focussen op hetgeen dat wel kan, ontstaat er een positieve beeldvorming rondom de modal shift. Wanneer de bezoeker wordt verteld wat niet (meer) mag, ontstaat vaak weerstand met daaropvolgend ongewenst gedrag. Dus maak het zo concreet mogelijk. Waar is de ov-halte? Waar kun je de fiets parkeren? Hoe weet je dat er een deelfiets beschikbaar is?