6. Communicatie
6. Communicatie
TOOLBOX.
6. Communicatie
Om gedragsverandering in gang te zetten is communicatie naar de bezoeker een vereiste. Niet iedere evenementenorganisator is zich bewust van de kansen die hier liggen om de bezoeker hierin goed te sturen.
Wanneer?
Benadruk in de voorgesprekken tussen organisatie en gemeentes de communicatie en bereikbaarheid. Zodra de bezoeker een toegangsticket koopt, oriënteert de bezoeker zich op de reisopties. Dit is het eerste moment om de verschillende vervoersopties aan te bieden en de gewenste modaliteit (extra) onder de aandacht te brengen. Begin vroegtijdig met de communicatie, zodat zaadjes 'vroeg' geplant worden, welke later kunnen worden geoogst.
Waarom?
Duidelijke, positieve communicatie over de mogelijkheden en in het bijzonder de voordelen van de gewenste modaliteit maken dat de bezoeker dit gaat overwegen. Daarnaast zorgt heldere beeldvorming over de onmogelijkheden of nadelen van andere modaliteiten ervoor dat de bezoeker goed voorbereid aan zijn reis begint en met de meest gewenste vervoersmiddelen naar het evenement of de recreatielocatie komt.
Hoe?
Richt je in de communicatie op hetgeen dat wel kan en gewenst is. Geef hierbij duidelijk de voordelen weer, zodat een keuze vanzelf logisch wordt. Belangrijk daarbij is de tone of voice. Sluit hierbij aan op de 'taal' van de doelgroep en het evenement om de boodschap tot de (gewenste) verbeelding te laten spreken. Beweeg de bezoeker met kleine, eenvoudige stappen naar de gewenste modaliteit en zorg voor een kant-en-klare oplossing. Het is dan ook van belang om de reis van A tot Z uit te denken, inclusief te maken en weerstand weg te nemen door ‘gedoe’ zo veel mogelijk uit te bannen. Stel bijvoorbeeld een fietspomp beschikbaar en zorg voor een herkenbare en uniforme routeverwijzing. Kijk ook eens naar de factsheet communicatie of vraag een communicatieadviseur om advies.