Privacy

Privacy

Privacy bij Smart Mobility- maatregelen

Smart Mobility-maatregelen gaan bijna altijd gepaard met het verzamelen en/of gebruiken van data. Maar hoe zit dat met het privacy-aspect? De provincie gaat uiterst zorgvuldig om met de data van weggebruikers, toch is het begrijpelijk dat dit vragen kan oproepen. Dat begrijpen we. Daarom kijken we altijd kritisch naar de maatregelen. De maatregelen die genoemd zijn in de Toolbox worden ingezet door leveranciers die privacy hoog in het vaandel hebben staan. Deze leveranciers zijn bekend met de AVG-wetgeving en werken binnen de kaders van deze wet. De provincie stelt dan ook altijd de eis dat de diensten voldoen aan de geldende (AVG)wetgeving.

Bovendien is het bij de inzet van Smart Mobility-maatregelen nooit van toepassing of relevant om informatie te verzamelen die te herleiden is tot individuen of personen. Doel is om voldoende data te verzamelen en te gebruiken om algemene conclusies te kunnen trekken en niet om individuen te kunnen volgen. Enkele voorbeelden die dat aantonen:

  • Slimme camera’s zien geen personen of ‘live beelden’, de slimme software herkent een object zoals een auto, wandelaar of fiets. De persoon zelf is onherkenbaar. Beelden worden niet opgeslagen.
  • Live webcambeelden worden zo opgehangen (hoog en in goede hoek) dat kentekens niet leesbaar zijn en personen onherkenbaar in beeld zijn. Bovendien is het mogelijk om bepaalde objecten (zoals ramen in huizen naast de weg) onherkenbaar te maken of uit beeld te knippen. Ook hier worden geen beelden opgeslagen.
  • Floating Car Data betreft anonieme data uit telefoons of voertuigen. Het gaat om anonieme ID-codes die bijvoorbeeld ook gebruikt worden door Google of social media. Hiervoor geven mensen zelf toestemming bij gebruik van bepaalde apps om data te verzamelen. Andere verkeersdata die bijvoorbeeld vanuit het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) of vanuit de sector Ingenieursdiensten worden geleverd betreft een verzameling van data (aantal voertuigen, gemiddelde snelheid, etc.) en is niet te herleiden naar een individueel voertuig.

Heb je vragen over de privacy in relatie tot bepaalde Smart Mobility-maatregelen? Neem dan contact op met Arthur Rietkerk.