1. Doelgroep en verkeer in beeld
1. Doelgroep en verkeer in beeld
TOOLBOX.
Doelgroep en verkeer in beeld
Wie is je doelgroep? Wie rijden er over de weg? Met ‘doelgroep in beeld’ staat het onderzoeken van je doelgroep centraal. Een nieuwe weg aanleggen of een brug vervangen gebeurt natuurlijk niet zomaar, dat doet de provincie voor de inwoners van Noord-Holland.
- Wie rijden er over ‘mijn’ weg?
- Met welk doel reizen deze mensen?
- Wat typeert de doelgroep?
- Waar reizen zij naar toe en wat is hun herkomst?
- Wanneer rijden de meeste mensen over ‘mijn’ weg?
- Welke andere doelgroepen/weggebruikers hebben mogelijk last van de werkzaamheden?
Wanneer?
Breng je doelgroep zo vroeg mogelijk in beeld, bij voorkeur in de voorbereidingsfase van je project. Zo krijg je een goed beeld van wie er hinder gaat ondervinden zodat je bijvoorbeeld de fasering of ‘minder hinder’ maatregelen hierop aan kunt sluiten. Ben je de voorbereidingsfase al voorbij? Ook dan is het nog steeds mogelijk (en nuttig!) om je doelgroep in beeld te brengen.
Waarom?
Smart Mobility is geen doel op zich, maar helpt aansluiten bij de wensen en verwachtingen van de doelgroep. Daarvoor is het handig om te weten waar weggebruikers vandaan komen, waar ze naartoe gaan, wat ze vinden, en waar zij hun informatie vandaan halen. Zicht op jouw doelgroep(en) zorgt voor een gerichtere aanpak, minder hinder en effectieve communicatie.
Hoe?
Goed werkende maatregelen die je kunt inzetten om de doelgroep in beeld te brengen zijn: