Algemeen
De organisatie van de provincie bestaat uit het bestuur, de directie en de provinciale ambtenaren. De provincie wordt bestuurd door Provinciale Staten (PS), Gedeputeerde Staten (GS) en de commissaris van de Koning. Provinciale Staten zijn de 55 volksvertegenwoordigers van de provincie: het provinciale 'parlement'. Zij worden eens in de 4 jaar gekozen en vormen het algemeen bestuur. Statenleden zijn parttime politici. Het college van Gedeputeerde Staten bestaat uit 4 gedeputeerden en de commissaris van de Koning. Zij vormen het dagelijks bestuur van de provincie: de provinciale 'regering'. GS worden gecontroleerd door PS, zoals de regering door de Tweede Kamer.
De directie is de schakel tussen het bestuur en de ambtenaren. De directie bestaat uit de algemeen directeur en de 3 directiedirecteuren. Samen geven zij leiding aan de ambtenaren. De ambtenaren adviseren het college van GS, bereiden besluiten voor, vertalen de ambities uit het Coalitieakkoord naar concreet beleid en voeren het beleid van de provincie uit.
De kerntaken van de provincie zijn:
- Duurzame ruimtelijke ontwikkeling & waterbeheer
- Milieu, energie & klimaat
- Vitaal platteland, natuurbeheer & ontwikkeling natuurgebieden
- Regionale bereikbaarheid & regionaal openbaar vervoer
- Regionale economie
- Culturele infrastructuur & monumentenzorg
- Kwaliteit van het openbaar bestuur
De provincieorganisatie bestaat uit de volgende 3 directies:
Directie Beleid
De directie Beleid maakt beleid op diverse gebieden, zoals duurzame ruimtelijke ontwikkeling, waterbeheer, milieu, regionale economie en monumentenzorg. Binnen deze gebieden spelen altijd meerdere belangen. De provincie zorgt voor samenhang en houdt rekening met deze verschillende belangen.
Directie Beheer en Uitvoering
Beheer en Uitvoering (B&U) is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van (vaar-)wegen, bodem, groen en openbaar vervoersnetwerken. Ook legt B&U nieuwe wegen en vaarwegen aan. Deze directie werkt voortdurend aan verbetering van de doorstroming van het verkeer. Innovatie is hierbij een belangrijk aandachtspunt.
Directie Concernzaken
Concernzaken (CZ) adviseert en ondersteunt de gehele provincieorganisatie. Bijvoorbeeld op het gebied van financiën, personeelszaken, juridische zaken en communicatie. Deze directie gaat ook over subsidieverstrekking.
De volgende 3 afdelingen vallen direct onder de algemeen directeur:
Kabinet
Het Kabinet deelt kennis en informatie met andere directies over het functioneren van het lokaal bestuur, doet Bibob-screeningen (Wet Bevordering Integriteitsbeoordeling door het Openbaar Bestuur) bij aanbestedingen en subsidieaanvragen en neemt deel aan overleggen in het kader van tunnelveiligheid. Op die manier levert het Kabinet een bijdrage aan de kwaliteit en integriteit van het lokaal openbaar bestuur.
Staf Algemeen Directeur
De Staf Algemeen Directeur (AD) adviseert en ondersteunt de algemeen directeur/ provinciesecretaris op inhoudelijk en administratief gebied. Ook de administratieve en logistieke ondersteuning van GS valt onder deze eenheid.
Concerncontrol
Concerncontrol houdt toezicht op het interne en externe functioneren van de organisatie en geeft advies over het financieel beleid aan de algemeen directeur, GS en PS. De afdeling valt direct onder de algemeen directeur en kan op die manier een onafhankelijke positie tegenover de organisatie innemen.
De Statengriffie valt onder Provinciale Staten:
Statengriffie
De Statengriffie zorgt voor een goede voorbereiding en begeleiding van de vergaderingen van Provinciale Staten, het presidium en de commissies. De griffie assisteert en adviseert de leden van Provinciale Staten zodat zij hun taken goed kunnen uitoefenen. Ze ondersteunt bij technische informatievoorziening, adviseert over de inzet van politieke instrumenten en organiseert werkbezoeken. Ook zorgt ze voor de verslaglegging, het informeren van de pers en de ontvangst van belangstellenden en insprekers. De griffie staat onder leiding van de Statengriffier. De Statengriffier wordt benoemd door Provinciale Staten.
Meer informatie over de organisatie is te vinden op de website van de provincie Noord-Holland en op de pagina Organisatie op het Plein.
Integriteit
Je maakt vanaf nu als provinciemedewerker onderdeel uit van het openbaar bestuur. Dat betekent dat er hoge eisen worden gesteld aan jouw integriteit. Van jou wordt verwacht dat je professioneel en transparant werkt en eerlijk en respectvol bent naar je collega’s en de buitenwereld. Als ambtenaar leg je daarom een ambtseed/-belofte af waarin je onder meer zweert/verklaart trouw te zijn aan de grondwet en belooft geen giften aan te nemen. Bij het afleggen van de eed/belofte tijdens de introductiedag leest de commissaris van de Koning de volledige tekst op. Wanneer je kiest voor de belofte zeg je, na voorlezing van je naam: “Dat verklaar en beloof ik”. Wanneer je kiest voor de eed steek je de wijs- en middelvinger van de rechterhand op en zeg je: “Zo waarlijk helpe mij God Almachtig”. Je legt de eed en belofte beide staand af.
Provinciehuis Dreef en provinciekantoor Houtplein
De werketages van de provinciegebouwen kom je op met een toegangspas, die je kunt ophalen bij het Facilitair servicepunt op het Houtplein. Met de toegangspas bedien je de poortjes op het Houtplein en de deuren op de Dreef, open je je persoonlijke locker en haal je printopdrachten uit de printer.
Iedere dag kies jij een werkplek die bij de activiteit van dat moment past. Op de locaties Houtplein en Dreef 3 zijn verschillende soorten werkplekken te vinden: • Bureaus zonder tussenschotten (basis werkplekken) • Bureaus met hoge tussenschotten (sta/zit werkplekken) • Samenwerk/lounge werkplekken • Cockpits (concentratiewerkplekken) • Vergaderruimtes • Projectruimtes • Belcellen
Ga je langer dan 1,5 uur weg van je werkplek? Ruim je spullen dan op, zodat de plek vrij is voor een andere collega. In de cockpits werk je alleen en voor maximaal 2 uur. Zet de parkeerschijf op het tijdstip van binnenkomst, zo weten je collega’s wanneer de ruimte weer beschikbaar is. De vergaderzalen en projectruimtes kun je van tevoren reserveren, op het Plein lees je hoe dat moet.
Om de werkplekken en toetsenborden schoon te houden, is het niet toegestaan achter de werkplek en in de vergaderzalen te eten. Voor lunch of tussendoortjes kun je terecht in de huiskamers op de etages, het bedrijfsrestaurant of de koffiebar op het ontmoetingsplein. In de huiskamers (met koelkast en koffie- en theeautomaat) en op het ontmoetingsplein kun je collega’s ook ontmoeten, bijvoorbeeld voor een individueel overleg of in kleine groepjes.