Overzicht
Overzicht
1.
Visie duurzaam reizen
1.
Doelgroep in beeld
Om ander reisgedrag te stimuleren is een evenement een mooie aangelegenheid om bezoekers bewuster te laten reizen. Over het algemeen oriënteren de bezoekers zich vooraf op hoe ze gaan reizen. Het gaat namelijk niet om een reguliere reis zoals naar werk of school en is daardoor een mooie kans om bezoekers eens kennis te laten maken met andere vervoerswijzen.
2.
Kaders stellen
2.
Basis op orde
Duurzame mobiliteit is een belangrijk maatschappelijk thema. Bij duurzaam reizen naar evenementen en recreatiegebieden gaat het niet alleen om het beoordelen van de vergunningaanvraag. Het is juist belangrijk om ook een sturende en initiërende rol te hebben. Vooraf opgestelde kaders zoals het mobiliteitsbeleid, evenementenbeleid maar ook een visie op mobiliteit bij evenementen helpt daarbij.
3.
Modal Split
3.
Doelgroep-gerichte reisinformatie
De modal split gaat over de verdeling van personen (verplaatsingen) over de vervoerswijzen oftewel modaliteiten: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobility as a Service (MaaS) en Personenauto’s. Het is belangrijk om van te voren te onderzoeken hoe bezoekers naar een evenement reizen. Wat de meest ideale verdeling is om zoveel mogelijk bezoekers te spreiden en of de verschillende vervoersopties voldoende capaciteit hebben. Vooraf nadenken en vervolgens sturen op de gewenste modal split is de opmaat naar een duurzamer mobiliteitsaanbod.
4.
Gedragsverandering
4.
Monitoring en evaluatie
Hoe goed het beleid, de visie en de doelstellingen zijn, het draait uiteindelijk allemaal om een gedragsverandering bij de bezoeker van het evenement of het recreatiegebied. Het is de kunst om deze gedragsverandering met elkaar teweeg te brengen. Hierbij kan onbereikbaarheid juist helpen om duurzaam reizen naar evenementen te vergroten. Het is daarbij van groot belang dat er concurrerende alternatieven ontstaan voor de auto.
5.
STOMP principe
4.
Monitoring en evaluatie
Het STOMP principe is een prioriteringskader bij het opstellen van een duurzaam mobiliteitsbeleid. STOMP staat voor Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, Mobility as a Service en Personenauto’s. Waarbij de voorkeur uitgaat naar zoveel mogelijk stappen en trappen, want dat is het meest duurzaam. Bij het minimaliseren van het aantal auto’s is het doel niet om de auto te beteugelen, maar om de alternatieven aantrekkelijker te maken dan de keuze voor de auto.
6.
Communicatie
4.
Monitoring en evaluatie
Om gedragsverandering in gang te zetten is communicatie naar de bezoeker een vereisten. In de communicatie kun je de gewenste vervoersopties benadrukken. Of bijvoorbeeld aantrekkelijke combinaties promoten zoals een combiticket voor entree en ov. De parkeerticket minder prominent in beeld op de website is een van de bewuste keuzes vanuit communicatie om duurzaam reizen te stimuleren.
7.
Factsheets
4.
Monitoring en evaluatie
Niets werkt beter dan concrete voorbeelden en ervaringen van anderen. Inspirerende factsheets met voorbeelden van evenementen als de Dutch Grand Prix, Vunige Deuntjes, Dutch Design Week, Mudmasters en MOJO concerten. Niet de kleinste evenementen, maar daarvoor zeker ook toepasbaar. Ben jij benieuwd wat jij kunt doen?