7/19
  • Pages
  • Editions
01 Cover
02 Wat en Waarom
03 PATH Model
04 Psychologische
05 Probleem analyse
06 Analyse fase
07 Testfase
08 Help fase
09 wat schiet ik ermee op?
10 "Daar heb ik NU toch niets aan?"
11 Ik zie niet hoe we hier beter van worden
12 Maar iedereen doet dat zo
13 Is dat nou wel zo een groot probleem?
14 ze checken toch niet
15 van bovenaf opgelegd
16 al jaaaren zo
17 anders dan wij
18 Mijn gedrag
19 Probleem analyse (copy)

Probleemopbouw

inzichtelijk maken

In een schema (procesmodel) maken we een visueel overzicht van de oorzaken die meespelen in de vorming of instandhouding van het probleem. We structureren de geselecteerde oorzaken en hun werking op elkaar en het uiteindelijke gedrag.

Er zijn 3 types effecten: directe effecten, indirecte effecten (mediatie) en effecten die verbanden versterken of verzwakken (moderatie).

Iedere oorzaak zetten we neer in een vakje en verbinden we met de variabelen waar het invloed op heeft, met als uiteinde het doel gedefinieerd in de Analyse fase. Bij elke verbinding geven we ook met een plus of min aan of het een negatief of positief effect heeft op de volgende variabele.

Voorbeeld van een procesmodel (interventie voor verminderen van eenzaamheid bij ouderen in Amsterdam):

Belangrijk is om niet té veel factoren mee te nemen in het model, het moet overzichtelijk blijven. (advies is liever niet meer dan 10 variabelen meenemen). Er spelen vaak wel meer variabelen een rol. Soms kun je in de literatuur bewijs vinden van correlatiesterktes en grootte van invloed van variabelen op elkaar. Dit kun je gebruiken om de meest relevante en effectieve variabelen te selecteren.