2/19
  • Pages
  • Editions
01 Cover
02 Wat en Waarom
03 PATH Model
04 Psychologische
05 Probleem analyse
06 Analyse fase
07 Testfase
08 Help fase
09 wat schiet ik ermee op?
10 "Daar heb ik NU toch niets aan?"
11 Ik zie niet hoe we hier beter van worden
12 Maar iedereen doet dat zo
13 Is dat nou wel zo een groot probleem?
14 ze checken toch niet
15 van bovenaf opgelegd
16 al jaaaren zo
17 anders dan wij
18 Mijn gedrag
19 Probleem analyse (copy)

Wat en waarom

Waarvoor is deze Toolbox?

Deze toolbox is gemaakt als stageopdracht, in opdracht van de afdeling communicatie. Als provincie hebben we veel te maken met mensen en met situaties waarin we het gedrag van mensen graag anders zouden zien. Psychologische theorieën kunnen inzicht geven in manieren om dit gedrag te beinvloeden. Mensen maken veel keuzes onbewust, we zijn niet altijd rationeel. Deze toolbox is gemaakt om een handvat te bieden bij het werken naar gedragsveranderingen door in te spelen op factoren die ons gedrag onbewust beinvloeden.

Wat vind je in deze toolbox?

De toolbox bestaat uit 2 hoofdonderdelen: een stappenplan om tot een interventie te komen om gedragsgerelateerde problemen aan te pakken en een overzicht van psychologische theorieën die hierbij ondersteuning kunnen bieden.

Het stappenplan dat in deze toolbox behandeld wordt is het PATH model. Dit model helpt je in 4 stappen naar een concrete aanpak van een gedragsgerelateerd probleem toe.

Het overzicht van psychologische theorieën is gestructureerd aan de hand van een aantal opmerkingen/hindernissen die voorkomen bij mensen waarvan we het gedrag proberen te veranderen. De

theorieën bieden geen kant en klare oplossing om de hindernissen volledig te overwinnen en niet elk voorbeeld erbij zal in elke situatie even toepasbaar zijn. Het overzicht is vooral bedoeld om te helpen de hindernissen kleiner te maken en als inspiratie om zelf mee aan de slag te gaan.

Uitleg, filmpjes en voorbeelden geven een beeld van hoe het er in de praktijk uit kan zien.op factoren die ons gedrag onbewust beïnvloeden.